Iegūt informāciju no interneta ir kā paņemt dzērienu no ugunsdzēsības hidranta, reiz teica Mičels Kapors, pionieris personālo datoru nozarē. Pārlūkojot interneta vietnes, sociālos tīklus, straumēšanas pakalpojumu sniedzēju lapas, Kapora vārdiem ir viegli atrast apstiprinājumu. Tas nozīmē, ka saturs mūsdienās ir karalis, bet kronis visam ir pārdomāts saturs, kas saprotamā veidā spēj nodot zīmola vēstījumu mērķauditorijai kā virtuāli, tā arī reālajā vidē.
Kas ir saturs?
BRIGHT ar vārdu saturs saprot visu, ko var ietērpt vārdos vai vizualizēt animācijā, parādīt fotogrāfijās vai video. Saturs, kas tiek radīts, lai izstāstītu zīmola vēstījumu vai uzrunātu un iesaistītu mērķauditoriju var būt teksts, piemēram, mājaslapai vai drukātiem materiāliem. Video, animācija vai abu variantu kombinācija arī ir brīnišķīgs saturs. Audio – joprojām aktuāls saturs mūsdienās. Fotogrāfijas, kā arī nākotnes situācijas projekcijas – tas viss un vēl vairāk ir saturs, ko ikdienā veido BRIGHT komanda. Taču, kā tas biznesam pienākas, piedāvājums seko pieprasījumam.
Saturs, ar kuru uzņēmuma vai tā piedāvājuma identitāti pasniedz un pilnveido uzņēmēji, visbiežāk ietver zīmola vārdu, saukli un aprakstu. Viens no starptautiski labi zināmiem piemēriem ir sportiska dzīvesveida preču ražotāja Nike sauklis “Just do it!”. Drīz vien pēc pirmās reklāmas kampaņas ar šo saukli Nike tirgus daļa Amerikas savienotajās valstīs manāmi pieauga. Sauklis kā trāpīgs vārdu salikums ir sava veida atslēga uz klientu sirdīm. BRIGHT radošajai komandai, protams, prātā nāk arī citi piemēri Latvijā ar ļoti izteiksmīgiem saukļiem. “Izvēlies Mīlestību” – Laima, “Bērnības garša” – saldējums Pols, “Prieks kopā būt” ir sauklis TV3 kanālam Latvijā. Ideālā pasaulē ikvienam uzņēmumam būtu jāatrod “pareizie vārdi” savu klientu uzrunāšanai.
Kā radīt lipīgu saukli vai skanīgu zīmola stāstu?
Viens no pamatlikumiem, domājot uzņēmumam, produktam vai atsevišķai kampaņai leģendu jeb stāstu, ir formulēt – kādas klientu vajadzības vai izaicinājumus uzņēmums var piepildīt vai atrisināt. Šāda skaidrība palīdz ikvienam, tai skaitā satura veidotājiem (angļu valodā sauktiem kā Copywriter) radīt saturu, kas uzrunā pircējus un viedokļu līderus. Piemēram, ir zināms, ka uzņēmums piedāvā internetā iegādāties kvalitatīvus un cenas ziņā ļoti konkurētspējīgas ugunsdrošības ierīces. Tāpat ir zināms, ka Latvijā no 2020. gada dzīvoklī būs jābūt vismaz vienam dūmu detektoram. Privātmājā – kā minimums vienam katrā stāvā. Lai mērķauditorija sāktu apsvērt minētā uzņēmuma piedāvājumu, ir jāsagatavo zīmola stāsts, kurā iekļauti atslēgas vārdi ar to, kas cilvēkiem ir nepieciešams, šajā gadījumā vārdi – dūmu detektors, ir obligāti. Savukārt sauklis var nesaturēt šos vārdus, bet tas var atrisināt Latvijas iedzīvotāja izaicinājumu iegādāties detektoru savlaicīgi un ar piegādi mājā, lai justos droši un nepārkāptu likumu.
Radošais process, piemēram, saukļa izdomāšana, noslīpēšana var aizņemt vienu dienu vai vairākas nedēļas. Tas vienmēr ir atkarīgs no abām pusēm – pasūtītāja un izpildītāja, proti, cik precīzu un detalizētu informāciju ir sniedzis pasūtītājs un vai izpildītājs ir izpratis stāstu un to “noķēris”. Taču nekādā gadījumā nedrīkst aizmirst, ka zelta likuma ievērošana, radot zīmola vēstījumu, nevar būt sekmīga, ja mūza nav piemeklējusi visus darba procesā iesaistītos.
Praktiski padomi satura veidošanai:
Būt pamanām informācijas un satura plūdos ir reāli
Kapors tik tiešām prata ilustrēt interneta spožumu un postu – ikviens var atrast tik daudz informācijas, cik ļauj laiks. Uzņēmēja, mārketinga vai komunikācijas speciālista uzdevums ir šajā okeānā izcelt savu stāstu. Stāstu aprakstot vai/un vizualizēt to ar video, animāciju, foto, ilustrāciju tagad ir īpaši aktuāli, jo cilvēks informācijas gūzmā kļūst arvien inertāks pret saturu, kas jāizlasa, dodot priekšroku dinamiskam, kustīgam un īsam stāstam. Piemēram, te ir BRIGHT veidota video projekcija jaunai Miera ielas ēkai https://www.youtube.com/watch?v=b3YCY5BsPl8.
Lai saturs nestu labumu uzņēmumam (produktam vai publiskai personai), ir vērts atcerēties, ka tam jārada vērtība mērķauditorijas acīs, kā arī jāatbalsta pārdošanas komandas centieni. Ja klienti zina, kas atšķir viņu mīļāko zīmolu no konkurentiem, tad mārketinga komandas darbs ir vainagojies ar panākumiem. Taču der atceraties, ka zīmols tik ilgi būs dzīvs, kamēr Jūs paši un klienti kopīgi veidosiet tā stāstu.