SIA Bright ir attīstījusies par pilna servisa digitālo aģentūru, lai gan 2011. gadā uzņēmums sāka ar virtuālo tūru izstrādi
Virtuālās tūres ir palikušas kā mazs papildpakalpojumus, saka Zane Šnedere, SIA Bright līdzīpašniece. Kādu laiku, izstrādājot tūres, komanda saprata, ka uzņēmuma grafiskie dizaineri un programmētāji var daudz vairāk. «Kļuva neinteresanti. Tas bija nišas produkts – lai gan mainījās telpas, ko fotografējām, tehnoloģija visu laiku bija viena un tā pati. Gribējās jaunus izaicinājumus, darīt kaut ko interesantāku, sarežģītāku,» teic Kaspars Bleikšs, SIA Bright līdzīpašnieks. Reizēm viņi pat klientus atrunā no virtuālo tūru veidošanas, jo tagad daudz vairāk var pateikt ar video, turklāt to var izmantot ne vien mājaslapā, bet arī sociālajos tīklos, Youtube u.tml. «Vienā brīdī virtuālās tūres bija modes kliedziens. Tagad tas vairs nav aktuāli Ja runājam par tādu nišu kā dzīvokļu pārdošana vai īre, tad tur virtuālās tūres joprojām labi strādā. Citās jomās video ar labu scenāriju ir daudz iespaidīgāki,» teic Zane. Kaspars piebilst, ka tad, ja video skatītāju neaizrauj pirmajās piecās sekundēs, tālāk to neskatīsies. Viņiem bieži vien prasa piecu minūšu mārketinga video un tad nākas ilgi skaidrot, ka mūsdienās viena minūte jau ir daudz. «Cilvēki novērtē savu laiku, ir nepacietīgi un nedaudz slinkāki, meklējot informāciju,» novērojis Kaspars. Lietotājam ir svarīgi saprast, kā rīkoties un cik daudz laika tas prasīs. Varbūt minūti cilvēkam nav žēl, bet, ja būs jāveic daudz un neskaidri soļi, viņš, iespējams, meklēs ko vienkāršāku un mājaslapas īpašnieks šo potenciālo klientu būs zaudējis.
Izaicinājums – ikdiena
Lielākais izaicinājums šajā biznesā ir ikdienas darbs, kad klients vēlas jaunu mājaslapu. «Bieži vien viņi tikai saka, ka vēlas kaut ko jaunu un iespaidīgu. Tajā brīdī mūsu pusē sākas izaicinājums, jo mums ir sarežģīts uzdevums – izstrādāt kaut ko unikālu, lai klienta lapa atšķirtos no konkurentiem, būtu viegli pieejama klienta klientiem. Mūsu klients ir aizņemts ar savām lietām un viņam visbiežāk nav ne tehniskās, ne arī lietojamības zināšanas par to, kā viņa nozarē lapā atrod informāciju. Galvenais, lai klientam patīk rezultāts un vēl svarīgāk – lai tas patīk klienta klientiem. Bieži vien klients vēlas tādu lapu, kas patīk viņam, piemēram, sarkanu krāsu un konkrētas bildes, bet mums jāpārliecina, ka lapa domāta klientiem un ka mērķis ir pārdot uzņēmuma produktus. Mēs piedāvājam dažādus pētījumus par esošo mājaslapu, lai parādītu, kas klientiem patīk, kā viņi to lieto,» viņa stāsta. Ja klients nepiekrīt aģentūras piedāvājumam, Bright izpilda tā vēlmes, bet vēlreiz sazinās pēc kāda laika, parādot, kāds ieguvums biznesam varētu būt ar piemērotāku interneta vietni. «Esmu pārliecinājies, ka ir svarīgi iemantot klienta uzticību un ka mūs uzskata par profesionāļiem. Rezultāts vienmēr ir citādāks, ja sākumā klients stipri ierobežo. Katru projektu cenšamies uztvert kā jaunu izaicinājumu, tā ir interesantāk,» saka Kaspars.Pirmajos gados uzņēmumam nācās uzrunāt potenciālos klientus un piedāvāt savus pakalpojumus, bet tagad tie paši viņus uzrunā. «Šobrīd ir tā, ka pēdējo gadu neesam aktīvi nodarbojušies ar pārdošanu un klienti paši mūs atrod,» saka Zane. Vaicāta, vai šādi nav risks aizgulēties uz lauriem, viņa teic, ka visu laiku tur roku uz pulsa. Lai gan ir patīkami apzināties, ka jaunie klienti zvana un izrāda interesi sadarboties, tas motivē un ļauj apzināties, ka uzņēmums ir uz pareizā ceļa, Bright vienmēr ir arī plāns A, B un C. Tāpēc kompānijā ir tādi darbinieki, kuri orientējas uz darbu ar esošajiem klientiem, gan tādi, kuri strādā ar jaunu klientu piesaisti.
Nebūt «štancētavai»
Uzņēmums strādā arī ar projektiem ārzemēs. Paši viņi klientus ārpus Latvijas aktīvi nemeklē, bet ik pa laikam kāds svešzemju uzņēmums uzrunā Bright. «Tie, kas mūs ir atraduši, zina, kas ir Latvija un ko spējam. Ja sprauksimies kādā svešā tirgū, visticamāk būs sarežģītāk pārliecināt, ko spējam,» saka Kaspars. Zane piebilst, ka darba pietiek tepat, turklāt, tad, ja izdotos nopietnāk pievērsties eksportam, mainītos viss bizness un būtu grūti saglabāt individualitāti. «Gribas saglabāt to sajūtu, ka ar kaut ko īpašu varam palīdzēt katram klientam. Negribam, lai mūsu aģentūra pārvēršas par «štancētavu». Lai cik digitāli esam, individuāla pieeja kļūst vēl svarīgāka,» saka Zane. Mūsdienās arvien vairāk uzņēmumi tiek pirkti un pārdoti, notiek apvienošanās. Viņi abi teic, ka nekad nav nākusi prātā doma šo uzņēmumu pārdot un sākt nodarboties ar kaut ko citu.
Atšķiras attieksme
Konkurence digitālo aģentūru vidū ir liela. Zane teic, ka principā lielākā daļa var izpildīt vienu un to pašu uzdevumu, bet rezultāts būs atšķirīgs, jo ir dažāda pieeja klientu apkalpošanai, projektu vadībai, termiņu ievērošanai, izpildījumam. Nereti klienti ir neizpratnē, kāpēc uz vienu un to pašu e-pastā izsūtīto pieprasījumu uzņēmumi atbild ar krasi atšķirīgiem cenas piedāvājumiem. «Ir uzņēmumi, kas sadarbojas ar pašnodarbinātajiem, maksā autoratlīdzību vai aplokšņu algas. Ar to katra aģentūra atšķiras. Maksājot visus nodokļus un ņemot vērā lielo pieprasījumu pēc programmētājiem, cena nevar būt aizdomīgi zema,» saka Zane. Kaspars brīnās, ka laikā, kad ir tik liels pieprasījums pēc programmētājiem, ir piedāvājumi uztaisīt mājaslapu par 500 eiro. “Bieži programmēšana tiek uztverta nenopietni un pārāk vienkāršoti. Lai radītu nopietnas sistēmas, vajadzīgas pamatīgas zināšanas,» saka Kaspars. Viņš piebilst, ka šodien liels akcents tiek likts uz lietojamību un paredz, ka turpmāk tas būs arvien nozīmīgāk. Vai no labas lietojamības ir arī skaidri redzams finansiāls labums? Zane teic, ka tad, ja viens no diviem konkurentiem izveido jaunu lapu pēc labas lietojamības principiem, bet otrs strādā ar vecāku lapu, bet daudz naudas iegulda reklāmās, apgrozījuma dati var būt līdzīgi. Taču tam, kurš iegulda reklāmās, ir lielāki izdevumi, kā rezultātā uzņēmumam ar jauno lapu, kas veidota pēc labas lietojamības principiem, ir augstāka rentabilitāte.
Uz darbu ar prieku
«Visu laiku ir nemiers attīstīties. Ja no rīta nav interese celties, nav jēga veidot uzņēmumu. Šodienas tehnoloģijas arī mums pašiem dod iespēju attīstīties, jo tās nepārtraukti mainās. Agrāk tās mainījās pa gadiem, tagad – teju pa stundām,» saka Kaspars. Zane norāda, ka viņai joprojām patīk šis darbs un viņas skatījumā ir liela dāvana katru dienu nākt uz darbu, kas patīk. «Sākumā, veidojot uzņēmumu, man bija nedaudz bail – ko es darīšu pēc trim gadiem, ja man tas nepatiks, jo šis nav algots darbs, no kā vienkārši aiziet. Taču man ne reizi nav bijusi doma kaut ko darīt citādāk. Man patīk tas, ko es daru, un es jūtu, ka arī komanda nāk uz darbu ne tikai tāpēc, lai te būtu no deviņiem rītā līdz sešiem vakarā. Man šķiet, ka daudziem uzņēmumā patīk šī darbavieta,» saka Zane. Sākumā, kad uzņēmumā bija pieci darbinieki, viņa to uztvēra kā ģimeni. Tagad, kad kompānijā jau ir 15 darbinieki, tas vairs nav iespējams, bet viņa to tik un tā uzskata par lielisku komandu, kas spēj sastrādāties. Uzņēmumā esot salīdzinoši zema darbinieku mainība. «Viņi te jūtas labi, novērtēti, motivēti. Mums ir 1x gadā prēmijas, apmaksājam arī ar darbu saistītas veselības problēmas un gādājam, lai darbiniekiem būtu patīkama darba vide ar atbilstošu aprīkojumu. Mums nav tādi stingri noteikumi – ja kādam tā ir labāk, var nākt uz darbu desmitos. Tāpat nav problēmu paņemt pus dienu brīvu un aizbraukt ciemos pie omītes. Esam pretimnākoši un ceram, ka esam diezgan labi priekšnieki. Pārrunās cilvēki ir pārsteigti, ka maksājam visus nodokļus, jo daudzviet tomēr arvien ir minimālā alga un autoratlīdzība, ko likumdošana pieļauj. Taču tā tiek darīts pāri darbiniekiem,» tā Zane.
Biznesa fakti
Uzņēmums: SIA Bright
Nozare: IT
Dibināts: 2011. g.
Īpašnieki: Zane Šneidere un Kaspars Bleikšs
Komanda: 15
Kopējais apgrozījums: 254 tūkstoši eiro (2017. g.)
Atrodas: Rīgā
Avots: SIA Bright* kopā ar SIA Bright Digital un SIA Bright Digital Group
400
tik tūkstošus eiro 2018. gadā plāno apgrozīt SIA Bright, SIA Bright Digital un SIA Bright Digital Group Avots: SIA Bright
Publikācija: Dienas bizness, 15.augusts, 2018.