Krāsas ir neatņemama katras mūsu ikdienas pieredzes sastāvdaļa. Pat ja tieši kādu krāsu nepamanām, tā ir turpat un veido fonu vai noskaņu vizuālajam elementam, spēlējoties ar tā siltumu, spilgtumu, kontrastiem. Krāsu spēks ir emocijās, ko tās mums rada – kā mēs jūtamies un ko domājam, tās redzot. Tās ir gan jau vēsturiski skaidrotas, piešķirot katrai kādu konkrētu nozīmi, gan bioloģiski pētītas balstoties uz dažādām organisma reakcijām.
Katru gadu cilvēki, kas cieši strādā ar krāsām, balstoties uz sabiedrībā notiekošajiem procesiem, tehnoloģiskām tendencēm un dažādām psiholoģiskām iezīmēm, mēģina izvirzīt savas prognozes gaidāmajām tendencēm krāsu pasaulē. 2021. gadā redzamās krāsu tendences lielā mērā būs nomierinošas, uz cilvēku labsajūtu orientētas. Redzēsim daudz vienkrāsainu, pārdomātu dizainu, dabā sastopamu harmonisku krāsu paletes.
Katru ziemu pasaules dizaina iestādes dalās ar savu krāsu izvēli nākamajam gadam. Viens no vadošajiem uzņēmumiem šajā nozarē, Pantone, 2021. gadam nosaukuši veselas divas – duetu, kuru varētu dēvēt par “Gaismu tuneļa galā” – PANTONE 17-5104 Ultimate Grey (betona pelēks) un PANTONE 13-0647 Illuminating (silta saulrieta dzeltens). Tikai vienu reizi iepriekš Pantone Color Institute eksperti ir piešķīruši šo prestižu divām krāsām. Praktiska un stingra, bet tajā pašā laikā sildoša un optimistiska, šī ir krāsu kombinācija, kas dod mums izturību un cerību.
Šīs ir divas neatkarīgas krāsas, kas izceļ dažādu elementu apvienojumu ar mērķi atbalstīt vienam otru – tieši tas vislabāk izsaka 2021. gada krāsu noskaņu, kas kopsummā veido optimistisku savienojumu, apvienojot sevī spēku un pozitivitāti.
Tas ir krāsu stāsts, kas ietver dziļākas pārdomu izjūtas un solījumu par kaut ko saulainu un draudzīgu. Laimes vēstījums, ko vieno uzticība.
Noturīgi pelēkā (Ultimate Gray 17-5140) krāsa rosina nosvērtību, uzticību un izturību. Tas ir saistīts ar spēku un dabas elementiem – akmeņiem un oļiem, krāsām pludmalē, kuru izskats izceļ spēju izturēt laika pārbaudi.
Apgaismojoši dzeltenā (Illuminating 13-0647) ir spilgts un jautrs dzeltenā tonis, kas mirdz ar možumu un silda ar savu piesūcināto saules enerģiju. Kad meklējam veidus, kā stiprināt sevi ar enerģiju, skaidrību un cerību, kā pārvarēt pastāvīgo nenoteiktību, šis enerģiskais un uzmundrinošais tonis apmierinās tiekšanos pēc vitalitātes.
Viena no krāsu tendencēm, kuru redzēsim dominējošos dizainus 2021. gadā, ir piesātinātas, sulīgas krāsas kopā ar daudz bālākām nokrāsām fonā, lai intensīvās krāsas vēl vairāk izceltos.
Pēc izaicinoša gada, kā 2020., cilvēki alkst pozitīvisma, tāpēc dizaineri aicināti piedāvāt jautros, dzīvespriecīgos koraļļu toņus, sārtās un apelsīnu krāsas, kas šobrīd visiem nepieciešamas. Šīm garšīgi sulīgajām un bagātīgajām krāsām ir atjaunojoša un pacilājoša iedarbība. Tās ir siltas, bet ne karstas. Atsvaidzinošas, bet ne uzbāzīgas. Un kombinācija ar gaiši rozā un krēmveida toņiem rada intriģējošu kontrastu, kas ir patīkams acij. Šajos dizainos bālais fons ir tikpat svarīgs kā akcenta krāsa, to pastiprināti izceļot.
Kā iepriekš minēts, 2021. gada krāsu tendencēs jūtas cilvēcīgas iezīmes. Viena no lielākajām krāsu tendencēm būs krāsu paletes, kas vērstas uz cilvēka ādas toņu skaistumu. Tas nebūs tikai niecīgs cilvēka ādas toņu klāsts, kādu mēs mēdzām redzēt iepriekš – dizaini darbosies ar visām mūsu organiskās varavīksnes krāsām, bieži vien cilvēku tuvplānā padarot par dizaina galveno daļu.
Instagram ir vietne, kurā stila ietekmētāji (influenceri) šobrīd īpaši iecienījuši neitrālu krāsu paleti. Šīs krāsas turpina ietekmēt dizaina pasauli; kādreiz “būt bēšam” – tas bija apvainojums, bet tagad tā ir modes un interjera dizaina industrijas pieņemtā krāsa, kura kļūst arvien populārāka.
2021. gadā cilvēki vēlēsies harmoniju, arī krāsās. Mēs vēlēsimies komfortu, ko rada vienotība un kopība, un tas attieksies arī uz krāsu tendencēm, kuras redzēsiet jaunajos dizainos. Viena no gaidāmajām krāsu tendencēm, ko redzēsim daudz, ir tuvu esošu toņu paletes – krāsas, kas viegli saplūst viena ar otru.
Laika gaitā tendences attīstās, un tiek novērots, ka jau vairākus gadus populārā krāsu pāreju tendence pārvēršas par līdzīgo toņu paletes tendenci. Dažas no šīm harmoniskajām krāsu paletēm sastāv no visu to pašu krāsu toņiem, bet citas ir toņu kolekcijas, kas atrodas ārpus šo krāsu robežām. Jebkurā gadījumā šie toņi rada nomierinošu, krāsu pārejām līdzīgu efektu, bet bez perfekti gludām robežu pārejām, kuras mēs esam pieraduši redzēt no gradientiem.
Harmonisko un pašsajūtu uzlabojošo 2021. gada krāsu tendenču sarakstam pievienosies arī dizaini, kuros krāsas tiek izmantotas negaidītos, pat sirreālos veidos, lai izveidotu sapņiem līdzīgus attēlus.
Tendence izpaudīsies, krāsojot objektus krāsās, kurās tie parasti nav redzami. Mērķis šeit ir būt rotaļīgam un radīt radošus domu lidojumus, kuros cilvēki var atrast mierinājuma mirkļus prom no izaicinošās realitātes.
Nav noslēpums, ka pagājušajā gadā mēs ļoti daudz laika pavadījām, skatoties ekrānos. Protams, daudz to darījām arī iepriekš, taču 2020. gadā, kad tikšanās un dažādas svinības tika pārnestas uz attālinātām tiešsaistes platformām, pie ekrāniem pavadītais laiks krietni pieauga. Šajā laikā, varbūt pat neapzinoties, noteikti ievērojāt, ka noteiktas krāsas ir daudz ērtāk apskatīt nekā citas. 2021. gadā šīs ērtās, acīm viegli pamanāmās un uztveramās krāsas būs izteikti aktuālas. Var teikt, ka dizaini, kas izveidoti acu komfortam kopumā, būs tendence.
Šī tendence nozīmē smalku, vienkāršu dizainu veidošanu ar glītām, dabiskām krāsu paletēm, kas atvieglo stundām ilgu to vērošanu dažāda izmēra ekrānos.
Ievērojami pieaugs mierīgu, klusinātu krāsu un maigu pasteļtoņu lietojums, kas emocionāli cilvēkos rada drošības un pārliecības sajūtu.
Vēl viena no gaidāmajām krāsu tendencēm, ko daudz redzēsim 2021. gadā, ir krāsas, kas izskatās kā nolietotas, novalkātas – kā mīļākie džinsi vai t-krekls. Tendence nosaka, ka tiek lietotas krāsas, kas laika gaitā ir it kā izbalējušas, palikušas vien atsevišķas locījumu līnijas, kas ir spilgtas un redzamas. Šīs krāsas varbūt nav aizraujošas, tomēr tām piemīt patīkami emocionāla saikne ar to lietotājiem. Tiks izmantotas arī raupjas, nodilušas faktūras, lai objekti un attēli vēl vairāk izskatītos kā izturējuši laika pārbaudi.
Dizaini, kas balstās uz krāsu blokiem, kuru pamatā ir dabā redzamas formas, ir ne tikai krāsu tendence, bet arī šī gada viena no populārākajām iepakojumu dizaina tendencēm. Līdzīgas tendences novērotas arī jau krietni senāk – 90.gados, tomēr tagad ģeometriski precīzu un izteiktu formā vietā redzēsim nepilnīgas, fakturētas, saspiesta/izstiepta izskata formas ar tās papildinošām krāsām.
Dabas motīvi un krāsu shēmas būs populāras arī identitātes dizainos, grafiskos elementos, kas lietoti dažādām lietotāju saskarnēm (UI), ilustrācijās un animācijās.
Šo tendenci varam iedalīt divās daļās – 1) vienkrāsu paletes ar kontrasta toni, kā arī 2) ierobežota daudzuma krāsu paletes.
Vienkrāsainās paletes nav jauna tendence – tās kļuva populārās jau 2020. gadā. Tomēr ir atšķirība starp 2020. gada vienkrāsas (monochrome) paleti un 2021. gada versiju; ja 2020. gadā vienkrāsainie dizaini balstījās uz daudziem vienas krāsas toņiem, kas radīja dizainā dziļumu un vizuālo stāstu, tad 2021.gadā dizaineri šos iepriekš vienkrāsainos, pelēktoņu dizainus papildina ar vienu izteiktu kontrasta krāsu. Viena izteiksmīga, drosmīga toņa pievienošana aizved dizainu krāsu pasaulē, nepadarot to pārmērīgi krāsainu.
2020.gadā un arī joprojām mūsu ikdienas aktivitātes ir stipri ierobežotas. Krāsa kā izteiksmīgākais un emocionālākais grafiskā dizaina instruments nu arī tiek izmantots radošajiem eksperimentiem- arvien vairāk grafisko dizaineru un ilustratoru izvēlas piedāvāt savus dizainus ļoti ierobežotā krāsu izvēlē vai pat vienkrāsainā paletē.
Jebkura tipa tendences attīstās, reaģējot uz pēdējo gadu tendencēm un notikumiem; tieši tāpat ir arī ar krāsu tendencēm. Pēc tam, kad esam tikuši pāri 2020. gadam un no jauna atklājuši to, kas patiešām ir svarīgs, nav pārsteigums, ka gaidāmās krāsu tendences, kuras redzēsim, ir izteikti uz cilvēku un tā mocionālo labsajūtu orientētas. Lai tās būtu viegli bālas, vai silti piesātinātas, izmantosim visus līdzekļus, lai kopā paceltu noskaņojumu un vairotu pozitīvas sajūtas viens otram.
Tendenču apkopojumā izmantoti materiāli no sekojošiem avotiem: