Mūsdienās ir svarīgi, lai mājaslapa būtu ātra. Ne tikai burtiskā nozīmē, kas skar lapas ielādes ātrumu, bet arī ņemot vērā to, cik ātri apmeklētājs var atrast informāciju, ko viņš meklē. Mājaslapa ar labi izkoptu UX (User Experience – lietotāja pieredzi) un UI (User Interface – lietotāja saskarni) ļauj apmeklētājam atrast vajadzīgo informāciju ar minimālāko klikšķu skaitu, kā arī nodrošina saistošu lietotāja pieredzi jeb UX lapas apmeklējuma laikā.
Atbilstība dažādām ierīcēm ir neizmērojami nozīmīga. Kopš Google oficiāli izlaida pirmo mobilās indeksēšanas algoritmu, mājaslapas atspoguļojumam mobilās ierīcēs ir vēl svarīgāka loma, kā agrāk. Laba UX dizaina pamatā ir spēja radīt līdzīgu lietotāju pieredzi, lietojot mājaslapu dažādas ierīces.
Svarīgi ir nodrošināt, lai dažāda izmēra ekrānos dizaina elementi neizskatās neiederīgi un lai lapas funkcionalitātē nav kādas aizķeršanās. Labākais veids, kā to testēt, ir ņemt lietas savās rokās un pašam pārbaudīt savu mājaslapu – izmantojot pieejamās ierīces vai arī interneta pārlūkā izmantojot “Pārbaudīt” (Inspect) iespēju.
Tā kā arvien vairāk cilvēku apmeklē mājaslapas caur mobilo telefonu, nav iespējams iztikt bez laba ielādes ātruma. Lapas ātrumu ietekmē vairāki faktori, piemēram, Jūsu mājaslapas hostings, kešatmiņas izmantojums, mājaslapā pievienoto failu izmērs u.c. Ātra mājaslapa audita veikšanai var izmantot Google PageSpeed Insights rīku, kas Jums atklās, ko tieši būtu nepieciešams optimizēt.
Mājaslapas apmeklētāji nevēlēsies redzēt nebeidzami garus tekstus. Lai vizuāli atdalītu saturu un uzlabotu viņu lietotāju pieredzi, iespējams izmantot dažādus vizuālos elementus, piemēram:
Protams, šis saraksts varētu būt garāks, jo šādu UI un UX uzlabojošu dizaina elementu ir daudz. Sadalīts saturs ilgāk noturēs apmeklētāju mājaslapā, kā arī iedrošinās viņus izlasīt vairāk.
Lietotājiem patīk uztvert saturu dažādos veidos, tāpēc ir ieteicams eksperimentēt ar dažādiem mājaslapas UI konceptiem. Izveidojiet vizuālu hierarhiju tā, lai apmeklētāji saprastu, kur atrodas svarīgākā informācija. Šādi viņiem tiks dota iespēja ātri un viegli aplūkot un izvērtēt mājaslapas saturu.
Lai gan video ir lielisks UI elements, nav ieteicams atskaņot video automātiski ar skaņu. Ir kaitinoši, mierīgi skrollējot mājaslapu, pēkšņi tikt pārbiedētam ar negaidītu troksni no video. Mājaslapā drīkst automātiski atskaņot video, bet tad apmeklētājam jāspēj pilnībā kontrolēt tā skaņu.
Nevienam vairs nav tik labu uzmanības noturēšanas spēju, lai izlasītu katru sīkumu, kas ierakstīts mājaslapā. Cilvēki pārskrien ar acīm pāri lapām vai arī ļauj, lai mājaslapas dizains vada viņu caur lapu.
Tātad satura ziņā mazāk ir vairāk. Tekstam jābūt iespaidīgam, bet kodolīgam. Tam jāspēj ietekmēt lasītāju, vienlaikus skaidri komunicējot tā vēstījumu. Tas ir pašsaprotami, ka īss saturs ir piemērotāks mobilajām ierīcēm, ko izmanto daudzi lietotāji.
Mājaslapa, kuras vēstījums ir skaidrs ar minimālu teksta daudzumu, noteikti sniegs labus rezultātus.
Nesen publicētā Clark University mājaslapa ir izcils piemērs:
Avots: ERI Design
Šis neattiecas uz visām mājaslapām, bet to tik un tā ir vērts paturēt prātā. Kad cilvēki apmeklē Jūsu mājaslapu, viņi grib redzēt saturu, nevis izlecošas reklāmas par produktiem, kas viņiem nav vajadzīgi.
Ja arī Jums ir e-komercijas platforma, apmeklētājiem nevajadzētu uzmākties ar paziņojumiem par akcijām un atlaidēm, jo iespējams, ka tie nevis palīdzēs, bet gan novērsīs uzmanību.
Jums jāpanāk, lai Jūsu mājaslapa būtu pieejama, uztverama un lietojama arī cilvēkiem ar dažādiem traucējumiem. Tīmekļa vietņu pieejamības vadlīnijas (WCAG) 2.0 nosaka standartus, kam jāseko, lai panāktu, ka mājaslapa sniedz vienādu UX pieredzi visiem apmeklētājiem.
Bieži vien, mājaslapu UI dizaineri pārlieku aizraujas ar visu, kas ir jauns un, viņuprāt, aktuāls. Protams, visi vēlas unikālas animācijas, interaktivitāti un efektus, kas pārsteidz apmeklētājus.
Tomēr šie interesantie efekti ne vienmēr ir praktiski. Vai tie uzlabo UX vai arī izraisa apjukumu? Lēmumi par mājaslapas dizainu ir jāpieņem balstoties uz analītiku un metrikām, ne tikai dizaina jaunumiem. Hotjar, Hubspot un citi visaptverošie automatizācijas rīki var palīdzēt ilustrēt Jūsu mājaslapas UX no apmeklētāja skatu punkta, kas turpmāk ļaus veikt apdomātas dizaina izmaiņas.
Mājaslapu saturam jābūt sabalansētam teksta un vizuālo materiālu sajaukumam. Vizuālajiem materiāliem jābūt saderīgiem ar tiem pievienoto tekstu un otrādi.
Unikāls stāsts un izteikti vizuālie materiāli rada saistošu vēstījumu par Jūsu zīmolu, kā rezultātā rodas uzticamība un autentiskums. Šie abi ir, iespējams, svarīgākie faktori konversiju veicināšanai. IMS mājaslapa to ir burvīgi paveikusi, izmantojot oriģinālu fotogrāfiju un sirsnīgu ziņojumu.
Avots: ERI Design
Attēli no foto bankām tiek izmantoti uzņēmumu mājaslapās, bet ar tiem nevajadzētu pārspīlēt. Ja šādi attēli tiek izmantoti, tos vajadzētu apstrādāt tā, lai tie atbilstu Jūsu zīmolam un neliktos pārlieku mākslīgi.
Pie vainas nav šo attēlu kvalitāte, bet gan tas, ka tie var likties nemotivējoši un bezpersoniski – tātad neefektīvi. Kā jau tika minēts, īsti un oriģināli attēli simbolizē autentiskumu, kas uzņēmumam liek izskatīties uzticamam un patiesam. Tāpēc, arī UI un UX nolūkos, kad vien iespējams, centieties izmantot oriģinālus attēlus.
Mājaslapu dizaina industrija ir niansēm bagāta, un šie bija vien daži pamata ieteikumi par to, ko ievērot un no kā izvairīties izstrādājot web dizainu, paturot prātā UI un UX labo praksi.
Avots: ERI Design